Förstklassig kapitalförvaltning till marknadens lägsta avgift

Stort tack!

Tiden har gått fort sedan Lysa lanserades i april 2017. Vi är både glada och stolta för förtroendet våra kunder har gett oss. Vi förstår att det är lite läskigt att prova en helt ny tjänst. Därför vill jag å hela Lysateamets vägnar skicka ett stort tack till våra 2 500 första kunder! I denna post lyfter vi på "huven" för att berätta mer om mottagandet av Lysa och hur våra kunder har använt Lysa.

alt

Stort intresse i media

Intresset från media har varit stort och ökat i september då Avanza Auto och Nordnets Robosave lanserades. Lysa har uppmärksammats i bland andra Dagens Industri, SvD och SVT Rapport. Vi tycker det är särskilt roligt att Lysa har fått ett väldigt fint mottagande och flera gånger fått utmärkelsen "Bäst i test".

Kunder litar på digitala förslag

Många har ställt frågan om kunder kommer lita på digitala förslag och digital förvaltning. Hjälper en digital förvaltning kunden att hålla sin investeringsstrategi om marknaden går ned? Kommer fler månadsspara? Vi är glada att svaret är ett rungande ja.

  • Av Lysas kunder har 65 % accepterar Lysas förslag rakt av, 20 % gör en mindre justeringar och 15 % gör en större förändring
  • Totalt har 2/3 av kundernas kapital investerats i aktier och 1/3 i räntor
  • 40 % av Lysas kunder har ett aktivt månadssparande med ett snitt om 2 200 kr
  • I marknadsnedgång som skedde i juli och augusti (ca 5 %) hade Lysa kontinuerliga nettoinsättningar då andra aktörer rapporterade utflöden
Det finns ingen typisk kund

Vi har ofta fått frågan vem som är en typisk Lysakund. Frågan har inget bra svar. Det finns ingen typisk kund. Vår äldsta kund är 90 år och vår yngsta är 18 år men 35 år är vanligast. Allt från småsparare till miljardärer använder tjänsten. De flesta kunder bor i storstäderna, men vi har även ett kluster av kunder i Alingsås! En relativt stor andel av kunderna arbetar i finansbranschen som investeringsrådgivare, advokat eller revisor. Det vanligaste sparmålet är barnspar följt av boende.

Engagerade kunder - fler än 500 förbättringsförslag

Vi vill kontinuerligt förbättra tjänsten och lägger ut förbättringar dagligen. Sedan april har vi fått in fler än 500 förbättringsförslag. Era förslag är mycket värdefulla för oss! Det är vår bästa vägledning för att veta hur ni kunder vill att Sveriges bästa investeringstjänst ska fungera. Maila mig gärna med tankar, stora som små, till patrik.adamson@lysa.se.

En liten tjänst - berätta om oss

Här vill jag gärna be om en liten tjänst. För att våra kunders avgifter ska bli så låga som möjligt har vi valt att inte köpa traditionell reklam. Det är en förklaring till att vi har marknadens lägsta avgifter. Andra aktörer har spenderat flera miljoner på att marknadsföra sina tjänster med helsidesannonser i dagstidningar och annonsering i tunnelbanan. Om du gillar Lysa blir vi jätteglada om du hjälper oss att berätta om Lysa. Kanske har du tid att skriva en recension på Facebook eller Google. Det skulle vi verkligen uppskatta.

Återigen, tack för förtroendet och varmt välkommen!

Patrik
patrik.adamson@lysa.se
0705-098080