Tack för ett lysande 2019!

2019-12-26

Bästa kunder. Ett nytt år – ett nytt decennium, står för dörren. Innan vi avslutar 2019 vill vi passa på att rikta ett stort tack till våra kunder. Tack för att ni är med oss. Tack för ert förtroende och all feedback, fina recensioner och rekommendationer. Utan er - inget Lysa. Från oss alla, till er alla, tack!

4 höjdpunkter från 2019. Det har varit ett fantastiskt år på många sätt. Tillväxttakten har ökat, både sett till kunder och förvaltat kapital, och idag är ni över 27 000 betalande kunder som tillsammans sparar över 3,6 miljarder kronor på Lysa. Det är riktigt häftigt! Här är några av våra höjdpunkter från året som har gått.

  • Ny milstolpe - 3 miljarder ‌‌I oktober passerade vi 3 miljarder i förvaltat kapital. Det tog oss 18 månader att nå vår första, 9 månader att nå den andra och 4 månader att passera den tredje. Vår ökade tillväxttakt innebär att mellan 3 och 4 procent av svenskarnas nettosparandet i fonder under 2019 placerades med Lysa. ‌‌
  • Hållbart sparande lanseras‌‌ Det enskilt mest efterfrågade önskemålet bland våra kunder har länge varit ett hållbart sparalternativ. Efter många månaders hårt arbete var det med glädje som vi i november äntligen fick meddela att Lysa nu erbjuder ett riktigt bra och billigt hållbart sparande. ‌‌
  • En tredje avgiftssänkning Genom vår nya Sverigefond sänker vi priset för de underliggande fonderna med ca 40 % på delen av ditt sparande som exponeras mot aktier i Sverige. Det innebär att priset för Lysas aktieexponering för en snittkund går från ner 0,152% till 0,135 %. Det är tredje gången på tolv månader som vi har sänkt priset för våra kunder. Det brukar sägas att en gång är ingen gång, två är en vana och tre är en tradition. Det här är en tradition både vi och våra kunder gillar.‌‌
  • Europas bästa nykomling‌‌ Lysa stod som vinnare i 2019 års upplaga av Robo Investing Awards  - Europas största tävling för digitala investerare och kapitalförvaltare. Vi tävlade i en kategori - Best Newcomer, och tog hem första pris på galan i London. ‌‌

Störst av allt.‌‌ Milstolpar, nya lanseringar och priser i all ära - det som gör oss allra mest stolta och glada är förstås det faktum att ni är nöjda med vår tjänst.

Under 2019 växte vår kundbas med över 200 %, med en månatlig ökning om ca 12 %. Då vi knappt gör någon betald marknadsföring alls, utan i stort sett enbart växer genom rekommendationer är det siffror vi har er att tacka för.

Att växa genom nya kunder är förstås jätteviktigt för oss, men nästan ännu viktigare är att de kunder som kommer in också väljer att stanna kvar. Idag har vi en sk. churn rate på låga 15 %, vilket gör att 85 av 100 som provar Lysa fortsätter att vara betalande Lysakunder efter 12 månader.

Lika mycket som vårt mål inför 2020 är att öka antalet nya kunder, så är det att minska siffran från 15 % ner mot 0. Fortsätt därför att höra av er med era kloka tankar, idéer och feedback.  Bara tillsammans kan vi utveckla Sveriges bästa spartjänst och på allvar sätta en ny standard för 20-talets sparande.

Gott Nytt år från hela teamet här på Lysa.